Sidor

23 januari 2011

Tankar om framtiden


Lite sliten idag. Var hos min älskade bror och fru igår på födelsekalas för deras yngsta son. Var mycket trevligt, men dock väldigt känslosamt i slutet av kvällen (läs morgonen... kom hem fem i morse...)
Har inte varit något bra tillfälle innan men nu var det dags att öppna sig om vår situation för dem. Var en del tårar och mycket värme som mötte oss och peppande, intressanta historier med slutklämmen att man aldrig ska ge upp!
Var skönt att äntligen öppna sig för dem då de är i princip de sista i vår närmaste krets som inte vetat om det och även nu i framtiden ha med sig deras stöd.

Iallafall till våra egna tankar om framtiden. Vi bestämde oss redan i höstas innan min paus här på bloggen att vi skulle ge det ett försök till och det var först tanken att köra det nu i februari. Pratade med kliniken och har även fått p-piller utskrivet som ska ätas i minst tre månader utan uppehåll innan det är dags för att försöka få lite bukt med endometriosen.
Jag har inte börjat med dem än då vi kom på nya tankar nu kring juletid. Vi, eller framförallt jag känner mig inte redo att köra ett försök nu. Framförallt är jag inte redo psykiskt för ett eventuellt misslyckande och det måste man tyvärr ta med i beräkningarna att man skall klara av för att inte resten av livet går i kras om detta inträffar.
Så nu gäller följande att vi skall samla kraft och försöka njuta av livet ett tag. Komma ner i varv, bli lite tränad kanske och allmänt känna sig bekväm med alla viktiga bitar i livet. (Jobb, hem, fritid och vår kärlek till varandra.)
Så preliminärt blir nästa försök längre fram i vår eller kanske till hösten. Vi tar det helt enkelt som det kommer och när det känns rätt så kör vi!

Om detta försök slutar i ännu ett misslyckande är vi inte säkra på hur vi går vidare där efter. Vi har sagt så långt att det är dags att börja förbereda insidan på att det kanske blir ett liv utan barn för vår del, men inget definitivt beslut att det är stopp där utan vi kommer ta det som det kommer även där och se vad som blir mest rätt för oss.

4 kommentarer:

Charlotte sa...

Jag har följd dig ganska länge utan att kommentera tidigare. Jag tycker att ni resonerar väldigt sunt och håller tummarna för att ni ska lyckas med ert nästa försök!

Catrin sa...

Låter som en väldigt bra plan. Ibland måste man bara ta en paus från ivf:en, och fast man kanske egentligen inte vill ta en paus, så tror jag man tjänar på att ta det ändå. Men det är ju bara vad jag tror...

Ha det gott vännen!

MochM sa...

Säger som ovanstående. Låter som en bra plan. Man måste ju känna sig helt redo, utan och innan, innan man sätter igång. Eller det har åtminstone varit min erfarenhet. Och så viktigt att ta hand om varandra däremellan också.
Ha en fantastisk vår tillsammans!

jenny_maria sa...

har läst ditt inlägg många gånger... känner mig så sorgsen av det, samtidigt som jag så väl känner igen känslorna och resonemangen...

önskar så innerligt att vi aldrig kommer att behöva ta det där beslutet, att gå vidare utan barn...

kramar

Skicka en kommentar