Sidor

31 oktober 2010

Piller-nostalgi!


Barndopet igår gick väl ok. Lyckades bita ihop och tänka på annat när prästen började prata om vilken underbar gåva det är med barn osv, osv... Visst hög det i hjärtat då och då men klarade mig igenom dagen rätt så hyggligt ändå tycker jag. Men förhoppningsvis dröjer det till nästa gång...

Iallafall nu är det nyheter på gång och förberedelserna har börjat inför vårt nästa försök!
Har funderat en del givetvis efter alla misslyckanden och har kommit fram till så långt att innan vi ger oss in på något nytt så ska jag försöka åtgärda det som åtgärdas kan, så man inte har något att skylla på gällande sin egen del i det hela. Jag är en person som alltid försöker hitta ett varför och en anledning till varför saker och ting blir som de blir vilket är väldigt frustrerande när man inte kan få någon anledning till varför vi inte lyckas.
Alltså jag ska komma igång och röra på den gamla försoffade kroppen så jag är i ok fysisk form. Jag ska komma ner i stressnivå på jobbet, vilket förhoppningsvis löser sig då det nu är klart att vi får tre nya som börjar om en vecka. Bara lära upp dem, sedan kan jag förhoppningsvis sitta och blogga hela dagarna på arbetet istället! :-)
Sist men inte minst så var det det här med endometriosen vilket jag nu förhoppningsvis fått en lösning på!

Funderade ett tag på det här med sprayning efter att ha fått en del tips här vid ett av mina tidigare inlägg att det skulle kunna vara vettigt i minst 3 månader inför ett försök. Aldrig något jag testat så var lite intresserad men insåg att detta skall göras två gånger om dagen vid ungefär samma tidpunkt, samt att det sedan kan komma en del biverkningar av denna behandling också. Då strök jag denna tanke! Dessa månader innan vi går igång igen vill jag även kunna slappna av och testa att leva det vanliga livet igen ihop med sambon utan någon tanke på barn-tillverkning. Det funkar inte när man behöver ställa klockan för att medicinera samt att man ev mår apa...

Kom då på en sak jag läst på en blogg ett bra tag tillbaka hos Jenny att hon gått på p-piller inför något försök. Hörde lite med henne sedan kontaktades kliniken och diskuterade med dem. Nu har jag fått hemskickat ett recept och jag startar med dem till nästa mens. Lite nostalgi faktiskt, var längesedan man knaprade p-piller!
Jag kommer äta dem utan upphåll för blödning fram tills det är dags att köra igång igen. Detta är en praktiskt sak till i detta förutom att slippa mensen så kan jag i princip bestämma på dagen när det är lämpligt att starta med sprutorna så det funkar med jobb och annat.
Detta känns riktigt bra och sköterskan sa vid andra tillfället vi pratades vid att det faktiskt är en del kliniker som använder sig av denna metoden och det skulle inte påverka något med äggtillverkningen. Eftersom det ändå är kört för oss att lyckas på egen hand är det bara en befrielse nu att slippa ha ont i några månader samtidigt som den befintliga endometriosen kommer lägga sig och ingen ny kommer skapas under denna perioden. Japp, värt ett försök tycker jag!

6 kommentarer:

jenny_maria sa...

låter ju hur bra som helst!

MDB sa...

Hoppas att det funkar bra med p-piller inför försöket, känns ju lite märkligt att äta när allt man vill är att det inte ska behövas men kanske kan det vara det som hjälper. För mig fick det ju i alla fall ner den cysta jag hade. Kram!

Kix sa...

Duktig flicka som klarade av dopet ok! Jag har fått p-piller inför ett försök också, så att vi kunde styra starten på IVF-försöket genom att pressa fram en mens.

Sedan kanske jag skulle påminna dig om att gå med i mitt bestraffningssystem: springning dag 1, så får jag blogga dag 2, springdning dag 3 så får jag blogga dag 4 osv...

Å så skall jag citera en kommentar jag fick på bloggen idag: "Vi kämpade länge med IVF. Fina spermier, många ägg och toppembryon. Det enda vi fick var minus och missfall och allt kändes hopplöst. Hela tiden sa läkarna att man inte kunde hitta något fel. Det krävdes 7 st IVF innan det äntligen blev en frisk graviditet. Beräknad födsel om en vecka. Jag har precis fyllt 39 år. Vill med detta inlägg ge dig lite hopp om att det faktiskt kan gå. Ge inte upp!!!"

Så än har vi tid... eller? :) Kram Kix

Anna sa...

Vad skönt att det kommer innebära något positivt för dig att äta p-piller även om det måste kännas lite skumt. Känner igen mig i det där tänket att få veta allting man inte kan, men det har blivit lite bättre med åren.

Jag är säker på att ni kommer lyckas, det är en tidsfråga även om det kanske inte känns så för dig. Mina varmaste tankar och hopp har du :)

Kram

Catrin sa...

Låter ju jättebra. Skönt att slippa mensen ett tag också ;-)Jag håller redan tummarna för dig/er.

Miss S sa...

Good for you, girl! :-) Blir nästa försök efter jul och nyår eller?
Kram

Skicka en kommentar